جلیل قدرتی؛ محسن مرادی؛ علیرضا مزیدی
چکیده
فلاتزدگی شغلی احساس ناکامی و ضعف روانشناختی کارمند درباره توقف و پیشرفت فرد در کارراهه شغلیاش است. فلاتزدگی دامی است که کارکنان سازمان را از پیشرفت بازمیدارد و بر زندگی کاری آنها نیز تأثیر منفی میگذارد، لذا ضرورت توجه به مقوله فلاتزدگی شغلی توسط کلیه سازمانها اجتنابناپذیر شده است. در سازمانهای خدماتی به دلیل نوع ...
بیشتر
فلاتزدگی شغلی احساس ناکامی و ضعف روانشناختی کارمند درباره توقف و پیشرفت فرد در کارراهه شغلیاش است. فلاتزدگی دامی است که کارکنان سازمان را از پیشرفت بازمیدارد و بر زندگی کاری آنها نیز تأثیر منفی میگذارد، لذا ضرورت توجه به مقوله فلاتزدگی شغلی توسط کلیه سازمانها اجتنابناپذیر شده است. در سازمانهای خدماتی به دلیل نوع کار و نیاز به داشتن کارکنانی باانگیزه بالا و روحیه مضاعف کاری، توجه به پدیده فلاتزدگی شغلی اهمیتی دوچندان دارد. تحقیق حاضر با هدف تبیین این مفهوم در کارکنان بانک مسکن ایران صورت گرفته و ازنظر هدف کاربردی و ازنظر روش توصیفی- پیمایشی است. در پژوهش حاضر در بخش کیفی ابتدا شاخصهای رفع فلاتزدگی شغلی با رویکرد کارراهه شغلی بر اساس بررسی ادبیات و پیشینه پژوهش شناسایی و در قالب پرسشنامه به روش دلفی (مصاحبه نیمه ساختاریافته) در اختیار 20 نفر از خبرگان سازمانی آشنا به مسائل و موضوعات مدیریت منابع انسانی بهعنوان نمونه قرار گرفت. درنهایت با انجام روش دلفی و ارزیابی نمرات، مدل نهایی پژوهش در بخش کیفی شناسایی شد، جهت گردآوری اطلاعات در بخش کمی پژوهش حاضر، از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد، بر این اساس الگوی رفع فلات زدگی شغلی کارکنان بانک مسکن دارای ابعاد فلاتزدگی ساختاری (6 مؤلفه)، فلاتزدگی محتوایی (7 مؤلفه)، فلاتزدگی زندگی کاری (7 مؤلفه) و فلاتزدگی اجتماعی (4 مؤلفه) است. در ادامه مهمترین پیامدهای مخرب فلات زدگی شغلی و راههای برونرفت از آن بر اساس نظرات خبرگان بانک مسکن ارائه گردید.
محسن مرادی؛ احمدرضا کریمی مزیدی؛ مجتبی گلستانینیا
چکیده
در عصر حاضر که عصر اقتصاد خدمات لقب گرفته، موفقیت سازمانها در گرو ارائة خدماتی باکیفیت است. ازاین رو سازمانها برای بقا در اندیشة بهکارگیری ابزارهایی همچون مدیریت دانش بهسر میبرند. فعالیتهای انسانی، مانند تسهیم دانش میان اعضای سازمان، پایه و اساس فرآیند مدیریت دانش در سازمانهاست. تحقیقات اخیر نشان داده است قرارداد روانشناختی ...
بیشتر
در عصر حاضر که عصر اقتصاد خدمات لقب گرفته، موفقیت سازمانها در گرو ارائة خدماتی باکیفیت است. ازاین رو سازمانها برای بقا در اندیشة بهکارگیری ابزارهایی همچون مدیریت دانش بهسر میبرند. فعالیتهای انسانی، مانند تسهیم دانش میان اعضای سازمان، پایه و اساس فرآیند مدیریت دانش در سازمانهاست. تحقیقات اخیر نشان داده است قرارداد روانشناختی و سرمایة اجتماعی رابطهای، تمایل افراد را برای تسهیم دانش و خلق دانش جدید در سازمانها برمیانگیزند. باتوجه به اهمیت اعتماد متقابل و همکاری که دو مؤلفة سرمایة اجتماعی رابطهای میباشند، در این مقاله نقش میانجیگری آنها در رابطة بین قرارداد روانشناختی رابطهای و تسهیم دانش میان کارکنان دانشگاه فردوسی مشهد بررسی شده است. دادههای مورد نیاز ازطریق پرسشنامههای مورداستفاده در مطالعات پیشین با تأیید مجدد روایی و پایایی و به روش نمونهگیری تصادفی جمعآوری شده و 210 پرسشنامة واجد شرایط مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. پژوهش حاضر از حیث هدف، کاربردی و از حیث روش، پیمایشی- تحلیلی بوده و مبتنی بر الگوی مدلیابی معادلة ساختاری است. یافتههای این پژوهش، نشاندهندة میانجیگری کامل متغیر همکاری در رابطة بین قرارداد روانشناختی رابطهای و تسهیم دانش بود، درحالیکه میانجیگری متغیر اعتماد متقابل در رابطة بین این دو مورد تأیید قرار نگرفت.